lördag 1 januari 2011

16km med pose running och bålträning

Gav mig ut på årets första pass, och efter 2 min tänkte jag för mig själv att jag kanske skulle vända tillbaka och hämta dubbarna till löpskorna. Men jag antar att jag kände mig lite lat för att vända om och börja dra på de jobbiga dubbarna. Så istället fick jag för mig att det hala underlaget skulle ge mig bra träning i form av balans och bålstyrka. Efter ca. 900m trampar jag i en vattenpöl och känner att högerfoten blir rätt blöt, ska man vända om... nä, vi fortsätter och känner på om sockan torkar med tiden och så gjorde den. Det var ren is ca, 65% av sträckan och även i Pålsjöskog var det en ren iskana mitt i spåret. Men sprang man lite vid sidan om så var det porös snö istället. Jag varierade att springa både på isen och snön och fick både lite Pose löpning och Snöpulsning som träning. Kände av ena knäet lite efter det hårda ojämna underlaget sista biten i Pålsjöskog, men när jag kom ut på safalten som var rätt torr vid Sofiero blev det bra igen. Hela vägen hem fick man parera och sakta ner med stora isfäckar på flera meter. Ibland tog jag sats och kanade över dem. En gång när jag skulle svänga av över en väg vid ett övergångsställe var jag 20 cm från marken men parerade snabbt och var uppe utan att trilla =)

Var mycket nöjd med årets första runda trots det bisstra vinterväglaget. Jag har sprungit hela vintern ute men inget går att jämföra med dagens ishalka.

GOD FORTSÄTTNING på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar